Jdi na obsah Jdi na menu
 

Hasičská liazka v novém kabátě

24. 9. 2007
24

Hasičská liazka v novém kabátě

V našem Sboru dobrovolných hasičů se za uplynulý rok událo mnoho nového. Vedle mnoha soutěží, kterých se zúčastnila naše obě základní družstva (mužské a ženské), se na kolbiště v požárním sportu vydalo i družstvo mužů nad 40 let. Vzhledem k historickému i kulturnímu zážitku se o tomto výkonu dočtete na jiném místě.

ObrazekNeméně důležitou událostí byla i téměř generální oprava našeho vozu LIAZ CAS 25 a pokračující přestavba „hasičárny“. V obou případech se také projevila nebývalá aktivita mladých hasičů, kteří se na opravách podíleli velikou měrou. Důležitou událostí byla i téměř generální oprava našeho vozu LIAZ CAS 25 a pokračující přestavba „hasičárny“. V obou případech se také projevila nebývalá aktivita mladých hasičů, kteří se na opravách podíleli velikou měrou.

Náročná oprava

Hasičskou stříkačku, která si vysloužila přezdívku „trambáč“,  využívá náš sbor již několik let. Má za sebou aktivní službu u státních hasičů v Chomutově a následně i v jednotce dobrovolných hasičů v Málkově. Stejně jako na ostatních vozech u jiných sborů, i na ní se začal podepisovat zub času. Proto se vedení sboru rozhodlo, zahájit rozsáhlou opravu karoserie a vodního okruhu.

Jedna z nejnáročnějších akcí byla oprava cisterny. Začínající koroze, zarezlé ventily vodního potrubí a další drobnosti, Obrazekzaměstnávaly hasiče po mnoho desítek hodin. Nejprve bylo nutné vyřezat staré a rezavějící plechy na bocích a v zadní části vozu a nahradit je novými. To však znamenalo přesné vyměření a vystříhání nových dílů z tabule plechu. Tady se ukázalo, že mladí hasiči mají ke svému zásahovému vozidlu skutečně vřelý vztah. Byla jen škoda, že na tomto rozsáhlém úkolu se podílely stále stejné tváře. Jan Příhoda, Jan Říha jr, Jan Moravec, Martin Kumštát. Svého nelehkého úkolu se zhostili na výbornou a to včetně vykytování, přebroušení a přestříkání barvou. Tu se dokonce podařilo namíchat v takovém odstínu, že místa, která ve vozidle vznikla po vystříhání starých a navaření nových plechů, nejsou vůbec patrná.

Přesto se však „trambáč“ stále tvářil jako poloviční invalida. ObrazekDíky zarezlým kohoutům u čerpadla a výstupního vodního okruhu se muselo demontovat celé vodní potrubí a nahradit novým, případně méně zarezlé prvky jen vyčistit. Po předchozí poradě bylo také rozhodnuto, že výstupní roury „B“ nebudou končit v bočních kapsách, ale pod vozem. Cílem bylo také na každou stranu umístit pouze jeden vývod a nikoliv dva, jak tomu bylo v originálním provedení. Boční prostory se potom využijí například jako další schránka pro hadice a podobně. Dalším krokem byla výměna všech šroubových uzavíracích ventilů za kulové kohouty. S tím souvisela i výroba samotných přírub a spousta svárů. ObrazekTéto důležité operace se na výbornou zhostil Láďa Moravec se synem Janem. Již při první soutěži, kam jsme s opraveným „trambáčem“ vyrazili, se jejich dílo stalo středem pozornosti strojníků stejných aut od sousedních sborů. Navíc jsme byli pochváleni i na pravidelné technické prohlídce v září na STK v Příbrami, za bezvadný stav celého vozidla.

Zkoušky a cvičné výjezdy

Samozřejmě došlo ke zkouškám těsností a činnosti čerpadla i vývěvy. Z těchto důvodů jste také mohli spatřit hasičskou stříkačku u Bojovského potoka na návsi nebo na cvičné louce jak stříká vodu zásahovým dělem. ObrazekNebyla to tedy kratochvíle hasičů, ale nutná kontrola před vyzbrojením vozidla, které potom bude připraveno k zásahu. O tom, že tento postup byl nutný jsme se přesvědčili hned při první zkoušce, kdy přestala pracovat vývěva. Ta je u tohoto vozu plynová, pracující na spálené výfukové plyny. Představa, že bychom cisternu museli například plnit kbelíky s vodou nebo přímo z hydrantu vodovodního řadu, byla šílená. Opakoval se tedy postup demontáže vodovodního potrubí a došlo i na opravu tohoto zařízení, které dnes funguje na jedničku.

Oprava liazky je tedy za námi a v současné době se připravuje několik samostatných cvičení pro nově vznikající zásahovou jednotku. Není to opět z důvodů zábavy, ale z dodržení nutného předepsaného počtu cvičných výjezdů, včetně zvládání techniky a rychlého zhodnocení situace při požáru. Jedná se zejména o vytvoření přívodního vedení, zásahového proudu a následné likvidace požáru. Z tohoto důvodu se občas ozve v obci siréna a na několika místech v obci se bude simulovat požár.

ObrazekPro detailnější informaci o stříkačce uvádíme, že vlastní vodní čerpadlo je jednostupňové a odstředivé se jmenovitým průtokem 2500 l/min. Hasičský vůz má objem nádrže 3500 litrů vody a 200 litrů pěnidla. Kabina je pro posádku v počtu 1+7. Celková hmotnost k výjezdu připraveného vozu je 13 500 kg, maximální rychlost 85 km/hod.

Z těchto hodnot je také patrné, že každé setkání s hasičským vozem vyžaduje od ostatních řidičů vysokou dávku tolerance. A to nejenom v Čisovicích.

P.S. Pokud jsou mezi mládeží v Čisovicích nebo v Bojově fandové a zájemci, kteří by se chtěli také podílet nejenom na údržbě techniky, ale i na tvrdé hasičské přípravě, přijďte se podívat mezi nás.

 

Náhledy fotografií ze složky Oprava vozu LIAZ CAS 25

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář